Wednesday, April 19, 2023

Negara yang melaksanakan teknologi baharu dalan IR 4.0

 Contoh dua buah negara yang melaksanakan Revolusi Industri 4.0

                Negara Malaysia (SABAH) 


  • Industri Revolusi yang diperkenalkan pada ketika itu adalah IR 4.0 kerana setelah berlkunya pandemik Covid-19 negara kita Malaysia telah diberi ujian dari segi perniagaan dan hasil tanaman.
  •  Maka, bagi menangani permasalahan yang berlaku pada ketika itu, Industru Revolusi 4.0 telah diperkenalkan. Iaitu Revolusi Industri yang melibatkan Internet Og Things (IOT) atau internet kebendaan.

Negara Indonesia 

 

 

  • Big  data memainkan peranan  penting di negara Indonesia apabila Industri Revolusi 4.0 yang digunakan di sana memainkan peranan bagi meningkatkan hasil dalam perdagangan serta perikanan di negara mereka. 
  • Terdapat pelbagai sumber dan data yang dapat dikumpulkan bagi menghasilkan perdagangan yang optima. Malah, IR 4.0 dapat mengenali perubahan iklim dan pergerakan ikan pada musim tertentu.
  • Namun terdapat juga kekurangan penggunaan Big Data dalam Revolusi Industri 4.0 yang digunakan kerana infrastruktur data yang diberikan masih tidak mencukupi untuk penyimpanan data. Terutamanya, di kawasan yang terpencil seperti kawasan pedalaman yang tidak mampu untuk melanggani perkhidmatan big data. 







No comments:

Definisi Teknologi Baharu Dalam Industri Revolusi 4.0

Pengenalan Industri Revolusi 4.0