Thursday, April 20, 2023

Revolusi Industri (IR) 4.0

1.0 Teknologi Baharu Dalam Revolusi Industri 4.0

Pada masa kini negara kita Malaysia telah diperkenalkan dengan  perkembangan teknologi baharu yang dikenali sebagai IR 4.0 di mana terdapat kelebihan dalam penggunaan revolusi ini. Penemuan mikrocip telah menarik perhatian ilmuan negara untuk membuat kajian sejauh mana keuntungan penggunaan terhadap  negara. Kajian ini menyebabkan kemajuan teknologi apabila terjadinya otomatisasi kepada semua bidang. Para ilmuan menjangkakan bahawa revolusi industri keempat yang disebut juga sebagai industri 4.0 akan menghubungkan teknologi dan pendekatan baru yang menghubungkan biologi, digital dan dunia fizik menyebabkan perubahan kepada manusia. Terdapat pelbagai pendapat positif mahupun negetif yang diberi oleh masyarakat terhadap penggunaan teknologi baharu ini. Sejauh mana kebenarannya adalah berdasarkan kajian yang dibuat oleh para ilmuan. Mereka juga berpendapat transformasi ini menguntungkan pihak kesihatan dan bioteknologi.

Revolusi industri 4.0 telah dibahaskan oleh kalangan pendidik dan pelajar-pelajar mahasiswa. Pelbagai cabran yang perlu dihadapi oleh golongan pendidik serta pengguna revolusi industri 4.0 supaya tidak ketinggalan dalam persaingan diperingkat global yang menyebabkan ramai pengguna lebih percayakan teknologi masa kini. Perkara ini menyebabkan banyak agensi atau syarikat swasta dan kerajaan telah menggunakan teknologi ini secara maksima bagi memudahkan lagi kerja serta mengurangkan penggunaan tenaga kerja serta menjimatkan kos. Dari segi agama kita akan lihat pada bahagian seterusnya dari segi akidahiman, akhlak dan amalan yang perlu dibentuk dalam perspektif Islam dari segi sunnah agama merujuk kepada al-quran. Revolusi Industri 4.0 perlu dicorak supaya lebih bermanfaat kepada pengguna serta mampu berdepan cabaran terhadap teknologi moden. 

2.0  Pengenalan 

Revolusi industri (RI) disebut juga sebagai revolusi digital. Pada era ini negara kita amat bergantung kepada teknologi moden yang telah diperkenalkan dari zaman RI ketiga. Hal-hal yang berkaitan Revolusi Industri ini saling berkaitan. Pertama, perkara yang menyebabkan inovasi ini apabila data dapat dikembangkan dan dapat disebarkan dengan lebih cepat daripada sebelumnya. Kedua, apabila output daripada penggunaan Revolusi Industri ini meningkat. Perubahan ini bukan saja pada sesetengah bahagian dalam penyimpanan data, malah juga tersebar luas pada perubahan seluruh sistem produksi dan pengurusan. Ketiga, kesan daripada Revolusi Industri ini akan berlakunya perubahan pada setiap bidang ekonomi dan mempunyai kesan yang besar pada peringkat globalisasi.

Revolusi Industri 4.0 ini berpotensi untuk memajukan individu dan masyarakat dalam sesebuah negara. Ini kerana terdapat kelebihan yang akan diperolehi dalam negara tersebut seperti, mewujudkan peluang baharu dalam membentuk sesebuah ekonomi negara, perkembangan peribadi seseorang dan juga dari segi sosial. Boleh juga terjadi sebaliknya apabila risiko keselamatan yang baru akan menyebabkan terpinggir dan terbantutnya perkembangan teknologi sesetengah kakitangan dalam sesebuah syarikat apabila mereka terlalu merebutkan peluang dan jawatan yang ada tanpa berhati-hati dalam meningkatkan kemahiran teknologi baharu.

3.0  Definisi Teknologi Baharu Dalam IR 4.0

Terdapat beberapa jenis Industry Revolusi yang diperkenalkan dalam setiap negara-negara yang membangun. Antaranya yang ingin ditekankan di dalam kajian yang ingin dibuat adalah seperti Analisis dan Big Data (Big Data danAnalytics), Pengkomputeran Awan (Cloud Komputing) dan Keselamatan Siber (Siber Security). Selain itu, Zainal Ariffin pada tahun 2017 menegaskan bahawa IR 4.0 merupakan projek yang membangun ke arah negara maju seiring dengan teknologi tinggi pada tahun 2023 dan ke atas.  Perkara ini amat berbeza dengan IR 3.0 yang hanya merupakan gabungan fungsi manusia dengan komputer. Apabila pengguna dalam perindustrian  berasa bosan dengan IR 3.0, maka penggunaannya juga telah dikurangkan serta merta pengeluarannya terhad. Antara kelebihan IR 4.0 adalah menjadi semakin laju serta luas dan dari segi kesannya yang menyeluruh. Di bawah adalah contoh bentuk teknologi dan kesannya terhadap teknologi:-

 


 Bentuk Teknologi Dan Kesan Terhadap Teknologi

  1. Internet mudah alih : Seramai 4.3 billion orang bergantung kepada teknologi terkini iaitu intenet mudah alih.
  2. Automasi kerja terperinci : 1.1 billion pengguna telefon pintar bijak menggunakan telefon pintar, lalu berpotensi menjalankan tugas dengan mudah.
  3.  Internet : Pelbagai benda boleh disambung kepada internet dan 100 juga mesin yang disambung merentasi negara boleh mendapatkan data dalam rangkaian internet.
  4. Teknologi 'Cloud' : Mempunyai sumber perkakas dan perisian yang dihantar melalui rangkaian internet.
  5. Robot pinta : Pembedahan utama yang memerlukan bantuan robot pintar adalah anggaran seramai 250 juta dan 320 juta kerja pembuatan.


3.1 Analisis dan Big Data (Big Data dan Analytics) 

Salah satu ciri IR 4.0 ialah dari segi Analisis dan Big Data (Big Data dan Analytics). Maksud daripada analisis dan big data ini ialah proses penggalian informasi yang berguna dengan menganalisis pelbagai jenis kumpulan data yang berukuran besar. Big Data Analystics digunakan untuk menemukan pola tersembunyi, tren pasar dan preferensi konsumen untuk kepentingan pengambilan keputusan suatu perusahaan.

Antara kefungsian big data dapat menganalisis sebanyak 500 juta isi untuk mencatat panggilan setiap hari secara realtime agar dapat mengenalpasti pelanggan lebih cepat. Pelbagai jenis data yang dimasukkan ke dalam data-data yang disimpan seperti structured data, unstructured data dan semi structured data. Selain itu juga setiap organisasi perlu menganalisis dan menggabungkan data dari array yang kompleks dari kedua sumber informasi Tradisional dan non tradisional informasi, dari dalam dan luar perusahaan. Output yang terhasil daripada big data dengan terhasilnya begitu banyak sensor dan perangkat pintar (smart device) serta gandingan sosial.

Data yang dihasilkan akan menjadi pelbagai bentuk yang tidak terhitung jumlahnya seperti tweet, smart text, audio, video, web text, sensor data, log file, clickstream dan pelbagai jenis lagi. Data-data yang diterima tersebut termasuklah data-data baik yang tersusun ataupun tidak tersusun. Contohnya, data diproses secara teliti apabila 100 jenis video dimasukkan secara langsung dari kamera pengintai lalu tempat tujuan dapat disasarkan. Kemudian perkembangan data dalam gambar, video dan dokumen dieksploitasi sebanyak 80% untuk meningkatkan kepuasan pelanggan. Data akan bergerak dan kecekapan dibuat, diolah dan dianalisi terus menerus.


Big data yang digunakan untuk keperluan development yang berkaitan seperti tradisional data mengenai pembangunan  contohnya dari data survay dan statistik resmi dan sektor sawasta lalu media menyebutnya mainstream. Umumnya big data mempunyai beberapa ciri-ciri seperti di bawah:

Digitally generated data yang dihasilkan secara digital iaitu dalam bentuk nombor bit seperti 01010101, kemudian dimanupulasi oleh komputer.

ii Passively produced : data yang dihasilkan ini ialah data dari kehidupan kita sehari-hari atau data yang kita berinteraksi secara digital seperti melalui telefon.

iii Automatically collected : data-data dari operation dan melalui transaksi yang dikumpulkan lalu diprose (ETL) dan disimpan ke dalam data mart. Contoh tempat yang menggunakan data mart seperti di gudang, bank or tempat-tempat yang memerlukan penyimpanan data yang banyak.

iv Geographically or temporally tarackable : data-data yang disimpan akan menunjukkan lokasi atau tempat. Contohnya info lokasi atau durasi waktu panggilan akan dikongsikan di telefon bimbit.

Continuously analyzed : merupakan informasi yang sesuai dengan keamamanan dan keharmonian manusia serta pembangunan yang dapat dianalisis secara masa nyata.

3.2 Pengkomputeran Awan (Cloud Komputing)



                                 








                                                                                 

Dalam meningkatkan pembangunan negara untuk perkembangan perniagaan yang diancam oleh pesaing seharusnya inovasi perlu dilakukan dalam sesebuah perniagaan kerana pelbagai permasalahan harus diselesaikan denan serius. Justeru pengilang-pengilang dapat menginovasi perniagaan mereka dengan menerima menerima industri 4.0 yang telah diperkenalkan. Menurut Schwab pada tahun 2016 telah memberi maksud terhadap Industri Revolusi 4.0 sebagai penggunaan digital dari segi sektor berkaitan pengeluaran, sektor pembuatan dan proses penjanaan harga sesuatu barang.

Dalam pelan proses perniagaan, inovasi yang dibuat adalah atas tujuan hasil kerja yang berkualiti lalu mempunyai keupayaan meningkatkan pendapatan dalam sesebuah organisasi  serta meningkatkan standard pekerja untuk lebih bersemangat bekerja. Terdapat contoh sistem kawalan yang dapat digunakan pada zaman moden diperingkat baharu rantaian dalam sesebuah industri seperti internet perkara (loT), pengkomputeran awan dan sebagainya. 


3.3 Keselamatan Siber (Siber Security)

Pada era teknologi pengkomputeran yang semakin canggih, terdapat juga ancaman dari segi keselamatan yang mengancam kepada pengguna apabila detail-detail peribadi seseorang pengguna tidak lagi menjadi kerahsiaan kepada pengguna lain. Kementerian Pembangunan Luar Bandar, menyatakan pada tahun 2018 bahawa keselamatan dapat ditakrifkan sebagai ancaman dan risiko yang tidak dapat diterima apabila diperkatakan keadaan tersebut adalah bebas. Kawalan keselamatan pula  ialah kaedah atau pun proses yang dilakukan secara perperingkat serta berterusan bagi menjamin keselamatan info yang terdedah terhadap ancaman tersebut (Kementerian Pembangunan Luar Bandar, 2018).

Justeru, menurut Pitchan et al pada tahun 2017 keselamatan siber telah membawa maksud sebagai cara bagaimana pengguna internet menggunakan saluran internet secara selamat dan positif  daripada ancaman siber yang semakin berleluasa. Terdapat beberapa keburukan terhadap ancaman siber apabila kandungan internet yang tiada batasan menyebabkan kesan terlalu dalam pada individu yang menggunakan internet contohnya internet bersifat pornografi ataupun lucah, perjudian, penderaan kanak-kanak, perjudian dan buli siber yang semkin menjdi-jadi. Mat Razali  menyatakan pada tahun 201, keselamatan siber menyumbang kepada ledakan maklumat tanpa sempadan yang digunakan secara meluas kerana menjimatkan kos serta dipenuhi dengan fenomen internet of things dan data raya iaitu big data.

Masyarakat pada zaman ini terikat dengan teknologi moden contohnya internet dan televisyen yang dipengaruhi dengan ideologi budaya dari generasi ke generasi lain. Menurut Rezki et. Al (2009), Tidak semua kebaikan disebalik kelebihan dunia tanpa sempadan ini, sebaliknya mempunyai keburukan yang mengundang perdebatan terutamanya dalam isu keselamatan siber. Filem juga merupakan salah satu pengaruh dalam medium teknologi moden yang mempengaruhi keselamatan siber. Di bawah terdapat beberapa ciri-ciri keselamatan siber yang dapat dikongsi:-

i) Jangan dedahkan maklumat peribadi kepada umum

ii) Semak kesahihan laman web

iii) Elak laman sesawang atau pautan yang mencurigakan

iv) Sentiasa mengemaskini perisian komputer

v) Bina kata laluan yang unik dan kompleks

4.0 KEBAIKAN DAN KEBURUKAN 

4.1 Kebaikan Revolusi Industri 4.0 :

  1. Mengoptimum pengeluaran melalui Kilang Pintar.
  2. Mengubahsuai pasaran untuk menjadi lebih kuat dan sentiasa mengutamakan pelanggan untuk memenuhi permintaan supaya menjadi lebih pantas dan berjalan dengan lancar.
  3. Mendapati pelbagai ruang disiplin ilmu kerana wujudnya ruang penyelidikan baharu
  4. melahirkan negara pintar melalui Kerajaan Digital

4.2 Keburukan Revolusi Industri 4.0

  1. Keselamatan : Siasatan perlu dilakukan terhadap kebocoran siber dalam isu keselamatan dan kecurian info dalam talian. ini menandakan keselamatan siber masih belum diperketatkan.
  2. Modal : Jika pelaburan yang dibuat oleh sesebuah syarikat adalah modal yang terhad dalam memberikan komitmen terhadap usaha membina loT, pengkomputeran awan dan sebagainya.
  3. Pekerjaan : Kekurangan tenaga kerja mahir sekiranya sesebuah syarikat hanya bergantung pada kemajuan teknologi sahaja. ini kerana sesebuah syarikat akan bergantung kepada kuasa robotik, lalu pekerja yang tiada kemahiran dan pengetahuan serta merta dibuang kerja atau pun tiada kenaikan gaji tahunan.
  4. Kerahsiaan : Rahsia dalam sesebuah syarikat tidak selamat kerana segala maklumat peribadi atau komersial telah didedahkan kepada mereka yang berkepentingan.

5.0 Negara yang melaksanakan teknologi baharu dalam Industri Revolusi 4.0

5.1  Negara Malaysia, Sabah

  1. Industri Revolusi yang diperkenalkan pada ketika itu adalah IR 4.0 kerana setelah berlakunya pandemik Covid-19 negara kita Malaysia telah diberi ujian dari segi perniagaan dan hasil tanaman.
  2. Maka, bagi menangani permasalahan yang berlaku pada ketika itu, Industri Revolusi 4.0 telah diperkenalkan. Iaitu revolusi industri yang melibatkan Internet Of Things (IOT) atau internet kebendaan.

5.2 Negara Indonesia

  1. Big data memainkan peranan penting di negara Indonesia apabila Industri Revolusi 4.0 yang digunakan di sana memainkan peranan bagi meningkatkan hasil dalam perdagangan perikanan di negara mereka.
  2. Terdapat pelbagai sumber dan data yang dapat dikumpulkan bagi menghasilkan perdagangan yang optima. Malah, IR 4.0 dapat mengenali perubahan iklim dan pergerakan ikan pada musim tertentu.
  3. Namun terdapat juga kekurangan penggunaan Big Data dalam Revolusi Industri 4.0 yang digunakan kerana infrastruktur data yang diberikan masih tidak mencukupi untuk penyimpanan data. Terutamanya, di kawasan yang terpencil seperti kawasan pedalaman yang tidak mampu melanggani perkhidmatn big data. 

6.0 Cabaran Revolusi Industri 4.0 yang dihadapi oleh sektor swasta (pembuatan / pengilang) dan sektor kerajaan di Malaysia

    Dunia diuji dengan kecanggihan teknologi tinggi pada zaman ini. tanpa kita sedar kecanggihan teknologi membawa kepada permasalahan kepada dunia. namun seringkali kita dengar hanya memperaksikan kemewahan dan kecanggihan inovasi baru membawa keuntungan malah ada rakyat yang memperkasakan industri revolusi 4.0 akan tetapi kelemahan yang terdapat pada kecanggihan teknologi tersebut seiring dengan kebaikan kepada sesetengah kelompok masyarakat.

    Pada awal penglibatan penggunaan teknologi IR 4.0 ini memerlukan ramai tenaga manusia untuk mengubah cara mereka bekerja, namun lama kelamaan tenaga manusia yang diperlukan akan dikurangkan kerana dengan adanya kecanggihan teknologi baru dalam sesebuah syarikat menggunakan robot dan mesin.  serta berlaku perubahan yang melonjak naik dri segi sektor perindustrian dan perkhidmatan. menurut Mazlan pada tahun 2017 menyatakan manusia akan kehilangan pekerjaan dari khususnya dari sektor pengilangan kerana tugas sebenar telah digantikan dengan tenaga robotik.

    Justeru, pada hari ini juga telah melihatkan bahawa kebanyakan tugas utama manusia telah diambil alih oleh automobil seperti perkhidmatan, telemarketing, broker hartanah dan dari segi perkhidmatan grab yang menjadi punca pendapatan sesetengah pekerja (Mohamed Ali, Ayu Nor Azilah & Nur Azlan Sham, 2018). Contohnya pekerjaan yang menarik perhatian pada zaman ini adalah perkhidmatan Grab. Ini kerana perkhidmatan ini ditubuhkan dengan adanya aplikasi untuk mendapatkan perkhidmatan dengan lebih mudah dan pantas. dengan adnya kemunculan telefon pintar, kad pintar dan sebagainya dapat mewujudkan sistem pintar yang mendapat tempat di seluruh dunia, contohnya Industri Revolusi 4.0 seperti Artificial Intelligence (AI), robotik, genetik, cetakan 3D. Kemunculan kilang pintar yang mana robotik dan internet digantikan dengan keupayaan kerja manusia. 

    Cabaran ke dua adalah dari aspek pembangunan sumber manusia dan aspek latihan dalam sektor swasta dan kerajaan. dalam sesebuah organisasi akan menyebabkan kurangnya kesedaran tentang kepentingan terhadap aspek tersebut menyebabkan berlakunya penyusutan moral dan motivasi, peningkatan pusing ganti pekerja dan masalah tidak puas hati dalam sesebuah organisasi penjawat awam mahupun swasta, menurut Zafir, Fazilah dan Helmi, 2018). Dalam kajian yang dilakukan ini menyumbang kepada dua perspektif. Pertama, latihan yang diberikan adalah untuk mengisi jurang pekerjaan bagi yang berkemahiran rendah sebagai fokus utama. Disebabkan oleh golongan berkemahiran rendah di negara ini sering dilabelkan daripada golongan isi rumah yang berpendapatan rendah iaitu terdiri daripada golongan B40. Kedua, isu yang ingin dicetuskan dalam menjadikan negara sebagai pembangunan mampan serta bertepatan dengan langkah pembangunan negara maka kerajaan memudahkan akses bagi perkhidmatan internet kepada semua penduduk supaya mereka mempunyai peluang yang sama untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran ICT. Perkara ini dapat dibendung untuk cabaran mereka yang menghadapi Industri Revolusi 4.0 di tempat kerja, supaya mereka terus kekal berpengatahuan dan berkemahiran dalam ICT sebagai tenaga kerja yang diperlukan.

7.0 Kesimpulan

Secara keseluruhannya, kajian ini dapat disimpulkan bahawa peringkat persediaan Malaysia khususnya rakyat dalam merealisasikan Industri 4.0 masih belum mencapai keyakinan 100% terhadap matlamat ini. Kementerian diraja dan peranan pihak sekolah sememangnya digalakkan untuk mendedahkan ilmu teknologi ini kepada pelajar agar di peringkat universiti mahupun di alam pekerjaan kelak mereka lebih bersedia untuk menghadapi Revolusi Industri 4.0 di mana ia menekankan penciptaan robotik. Biarpun dari perspektif global iaitu kemajuan perindustrian di negara maju seperti China, Jepun dan Amerika Syarikat sudah mula melaksanakan hasrat ini secara menyeluruh, namun Malaysia masih belum terlambat untuk merealisasikannya. Cuma usaha perlu dilakukan untuk melahirkan generasi yang cemerlang dan berdaya saing.

Pelbagai cabaran seperti masalah ekonomi dan sosial masih dinilai sebagai membimbangkan. Maka dengan itu semua golongan rakyat, kerajaan dan swasta perlu sedar dan bangkit menghadapi realiti dunia tentang Revolusi Perindustrian 4.0. Kajian yang dilakukan tidak mendapat cukup responden yang benar-benar berpotensi untuk berkongsi pengetahuan mereka dengan lebih terperinci mengenai Revolusi Industri 4.0.


No comments:

Definisi Teknologi Baharu Dalam Industri Revolusi 4.0

Pengenalan Industri Revolusi 4.0