Wednesday, April 19, 2023

Definisi Teknologi Baharu dalam Industri Revolusi 4.0

Definisi



Terdapat beberapa jenis Industri Revolusi yang diperkenalkan dalam setiap negara-negara yang membangun. Antaranya yang ingin ditekankan di dalam kajian yang ingin dibuat adalah seperti Analisis dan Big Data (Big Data danAnalytics), Pengkomputeran Awan (Cloud Komputing) dan Keselamatan Siber (Siber Security). Selain itu, Zainal Ariffin pada tahun 2017 menegaskan bahawa IR 4.0 merupakan projek yang membangun ke arah negara maju seiring dengan teknologi tinggi pada tahun 2023 dan ke atas.  Perkara ini amat berbeza dengan IR 3.0 yang hanya merupakan gabungan fungsi manusia dengan komputer. Apabila pengguna dalam perindustrian  berasa bosan dengan IR 3.0, maka penggunaannya juga telah dikurangkan serta merta pengeluarannya terhad. Antara kelebihan IR 4.0 adalah menjadi semakin laju serta luas dan dari segi kesannya yang menyeluruh. Di bawah adalah contoh bentuk teknologi dan kesannya terhadap teknologi:-

  1. Internet mudah alih : Seramai 4.3 billion orang bergantung kepada teknologi terkini iaitu internet mudah alih.
  2. Automasi kerja terperinci : 1.1 billion pengguna telefon pintar bijak menggunakan telefon pintar, lalu berpotensi menjalankan tugas dengan mudah.
  3. Internet : Pelbagai benda boleh disambung kepada internet dan 100 mesin yang disambung merentasi negara boleh mendapatkan data dalam rangkaian internet.
  4. Teknologi 'Cloud' : Mempunyai sumber perkakas dan perisian yang dihantar melalui rangkaian atau internet.
  5. Robot pintar : Pembedahan utama yang memerlukan bantuan robot pintar adalah anggaran seramai 250 juta dan 320 juta kerja pembuatan.





No comments:

Definisi Teknologi Baharu Dalam Industri Revolusi 4.0

Pengenalan Industri Revolusi 4.0