Analisis dan big data (Big Data & Analystics)
Salah satu ciri IR 4.0 ialah dari segi Analisis
dan Big Data (Big Data dan Analytics). Maksud daripada analisis dan big
data ini ialah proses penggalian informasi yang berguna dengan menganalisis
pelbagai jenis kumpulan data yang berukuran besar. Big Data Analystics
digunakan untuk menemukan pola tersembunyi, tren pasar dan preferensi konsumen
untuk kepentingan pengambilan keputusan suatu perusahaan.
Antara kefungsian big data dapat menganalisis
sebanyak 500 juta isi untuk mencatat
panggilan setiap hari secara realtime agar dapat mengenalpasti pelanggan
lebih cepat. Pelbagai jenis data yang dimasukkan ke dalam data-data yang
disimpan seperti structured data, unstructured data dan semi structured
data. Selain itu juga setiap
organisasi perlu menganalisis dan menggabungkan data dari array yang kompleks
dari kedua sumber informasi Tradisional dan non tradisional informasi, dari
dalam dan luar perusahaan. Output yang terhasil daripada big data dengan
terhasilnya begitu banyak sensor dan perangkat pintar (smart device) serta
gandingan sosial.
Data yang dihasilkan
akan menjadi pelbagai bentuk yang tidak terhitung jumlahnya seperti tweet,
smart text, audio, video, web text, sensor data, log file, clickstream dan
pelbagai jenis lagi. Data-data yang diterima tersebut
termasuklah data-data baik yang tersusun ataupun tidak tersusun. Contohnya,
data diproses secara teliti apabila 100 jenis video dimasukkan secara langsung
dari kamera pengintai lalu tempat tujuan dapat disasarkan. Kemudian perkembangan data dalam gambar,
video dan dokumen dieksploitasi sebanyak 80% untuk meningkatkan kepuasan
pelanggan. Data akan bergerak dan kecekapan dibuat, diolah dan dianalisi terus
menerus.
Big data yang digunakan untuk keperluan
development yang berkaitan seperti tradisional data mengenai pembangunan contohnya dari data survay dan statistik resmi
dan sektor sawasta lalu media menyebutnya mainstream. Umumnya big data mempunyai beberapa ciri-ciri seperti di
bawah:
- Digitally generated : data yang dihasilkan
secara digital iaitu dalam bentuk nombor bit seperti 01010101, kemudian
dimanupulasi oleh komputer.
- Passively produced : data yang dihasilkan ini
ialah data dari kehidupan kita sehari-hari atau data yang kita berinteraksi
secara digital seperti melalui telefon.
- Automatically collected : data-data dari operation dan melalui transaksi yang dikumpulkan lalu diprose (ETL) dan disimpan ke dalam data mart. Contoh tempat yang menggunakan data mart seperti di gudang, bank or tempat-tempat yang memerlukan penyimpanan data yang banyak.
- Geographically or temporally tarackable : data-data yang disimpan akan menunjukkan lokasi atau tempat. Contohnya info lokasi atau durasi waktu panggilan akan dikongsikan di telefon bimbit.
- Continuously analyzed : merupakan informasi yang sesuai dengan keamamanan dan keharmonian manusia serta pembangunan yang dapat dianalisis secara masa nyata.
No comments:
Post a Comment