Wednesday, April 5, 2023

Analisis Dan BIg Data (Big Data & Analystics)


Analisis dan big data (Big Data & Analystics)



Salah satu ciri IR 4.0 ialah dari segi Analisis dan Big Data (Big Data dan Analytics). Maksud daripada analisis dan big data ini ialah proses penggalian informasi yang berguna dengan menganalisis pelbagai jenis kumpulan data yang berukuran besar. Big Data Analystics digunakan untuk menemukan pola tersembunyi, tren pasar dan preferensi konsumen untuk kepentingan pengambilan keputusan suatu perusahaan.

Antara kefungsian big data dapat menganalisis sebanyak 500 juta isi untuk mencatat panggilan setiap hari secara realtime agar dapat mengenalpasti pelanggan lebih cepat. Pelbagai jenis data yang dimasukkan ke dalam data-data yang disimpan seperti structured data, unstructured data dan semi structured data. Selain itu juga setiap organisasi perlu menganalisis dan menggabungkan data dari array yang kompleks dari kedua sumber informasi Tradisional dan non tradisional informasi, dari dalam dan luar perusahaan. Output yang terhasil daripada big data dengan terhasilnya begitu banyak sensor dan perangkat pintar (smart device) serta gandingan sosial.

Data yang dihasilkan akan menjadi pelbagai bentuk yang tidak terhitung jumlahnya seperti tweet, smart text, audio, video, web text, sensor data, log file, clickstream dan pelbagai jenis lagi. Data-data yang diterima tersebut termasuklah data-data baik yang tersusun ataupun tidak tersusun. Contohnya, data diproses secara teliti apabila 100 jenis video dimasukkan secara langsung dari kamera pengintai lalu tempat tujuan dapat disasarkan. Kemudian perkembangan data dalam gambar, video dan dokumen dieksploitasi sebanyak 80% untuk meningkatkan kepuasan pelanggan. Data akan bergerak dan kecekapan dibuat, diolah dan dianalisi terus menerus.

Big data yang digunakan untuk keperluan development yang berkaitan seperti tradisional data mengenai pembangunan  contohnya dari data survay dan statistik resmi dan sektor sawasta lalu media menyebutnya mainstream. Umumnya big data mempunyai beberapa ciri-ciri seperti di bawah:

  • Digitally generated : data yang dihasilkan secara digital iaitu dalam bentuk nombor bit seperti 01010101, kemudian dimanupulasi oleh komputer.
  •  Passively produced : data yang dihasilkan ini ialah data dari kehidupan kita sehari-hari atau data yang kita berinteraksi secara digital seperti melalui telefon.
  • Automatically collected : data-data dari operation dan melalui transaksi yang dikumpulkan lalu diprose (ETL) dan disimpan ke dalam data mart. Contoh tempat yang menggunakan data mart seperti di gudang, bank or tempat-tempat yang memerlukan penyimpanan data yang banyak.
  • Geographically or temporally tarackable : data-data yang disimpan akan menunjukkan lokasi atau tempat. Contohnya info lokasi atau durasi waktu panggilan akan dikongsikan di telefon bimbit.
  • Continuously analyzed : merupakan informasi yang sesuai dengan keamamanan dan keharmonian manusia serta pembangunan yang dapat dianalisis secara masa nyata.

P



No comments:

Definisi Teknologi Baharu Dalam Industri Revolusi 4.0

Pengenalan Industri Revolusi 4.0